Unen tärkeys kesän hurmassa

Kesä on suomalaisille se aika vuodesta, kun nautitaan hyvästä säästä, ystävistä, lomamatkoista. Loman odottaminen töissä tai koulunpenkillä on kiteytynyt tähän hetkeen, eli kesälomaan. Moni suomalainen haluaa pitää lomansa kesällä. Anna-lehden lukijatutkimuksen mukaan, 35 % saa siihen myös mahdollisuuden. Tämän prosentuaalisen määrän voi hyvinkin yleistää suomalaisiin, joille monelle kesäkuukaudet ovat lämmön, sään ja tapahtumien kannalta ideaalinen aika viettää lomaa. Vaikka loma onkin kyseessä, kyllä tekemistä riittää. Festareita, mökkeilyä ja yöelämää, kaikki on mahdollista tähän aikaa vuodesta. Siksi monet yrittävät tehdä mahdollisimman paljon loman aikana. Tämä voi johtaa siihen, että kun palaat taas töihin olet aivan uupunut kesän menoista ja et jaksa töissä niin kuin pitäisi.

On tärkeää myös rentoutua loman aikana. Olisi tärkeää antaa mielen ja kehon latautua, jotta jaksaa taas tehdä töitä, kun palaa lomalta. Uni on tämän latautumisen keskiössä. Unen aikana vastustuskyky paranee, keho palautuu rasituksesta sekä hermoston toiminta tasapainottuu. Siksi se on arjesta selviämiselle edellytys. Vaikka loma onkin irrottautuminen arjesta, kannattaa silti unesta pitää kiinni. Liian vähäinen uni voi kasaantua mentaaliseksi taakaksi, jonka usein huomaa vasta kun palaa takaisin arkeen. Pidä siis huoli riittävästä unesta myös lomalla, ettei näin pääse käymään.

Keinoja varmistaa hyvät unet lomalla

Kun unen puutteen huomaa on tärkeää varmistaa, että on oikea nukkumisympäristö ja tavat. Esimerkiksi huono nukkumisalusta voi johtaa siihen, ettei palautuminen ole yhtä tehokasta ja selässä voi alkaa kolottaa. Tässä on muutama vinkki varmistaa hyvä nukkumisympäristö ja tavat.

  • Vähennä valoisuuden määrää: Valo on keholle signaali herätä ja siksi se reagoi siihen herkästi. Tällöin on myös vaikeampi nukahtaa sillä keho yleensä lopettaa siihen tarvitun melatoniini tuotannon. Joten varmista, että huoneesi on hyvin suojattu valolta öisin.
  • Säädä huoneen lämpötilaa: On tutkittu, että viileämpi ympäristö on paras unelle. Siksi suosittelemme säätämän lämpötilaa itselle sopivaksi tai laittamaan tuulettimen päälle. Hyvä vaihtoehto on myös vähentää peiton paksuutta jättämällä vain pussilakanan peitoksi tai käymällä viileässä suihkussa.
  • Pysy nesteytettynä: Erityisesti kuumina kesäöinä nestehukka voi häiritä unta. Juo runsaasti vettä koko päivän ajan, jotta nesteytyminen pysyy kunnossa. Nauti nestettä rajoitetusti lähempänä nukkumaanmenoaikaa, jotta vältät toistuvia vessakäyntejä, jotka voivat häiritä unta.

Nämä vinkit ovat tutkittuja keinoja, joista voi lukea alla mainituissa lähteistä. Uni on olennainen osa yleistä terveyttä ja hyvinvointia, erityisesti kesälomalla, jolloin sinulla on mahdollisuus latautua ja virkistyä. Näillä vinkeillä voit varmistaa, että laitat laadukkaan unen etusijalle, jotta tunnet itsesi virkeäksi kun palaat töihin. Näin luot myös perustaa hyvälle uniympäristölle, josta voi pitää kiinni arkena. Hyvien unien ei siis tarvitse jäädä vain lomalle. Nauti loman menoista, mutta pidä kiinni hyvästä unesta.

Lähteet:

THL. (8.11.2019. ) Elintavat ja ravitsemus, Uni.

Center for Disease Control and Preventation. (13.4.2023.) Interim NIOSH Training for Emergency Responders, IV. Basic Information about Sleep and Fatigue, Effects of Light on Circadian Rhythms, s.22.

Mulla, R. Sleepstation UK. (1.12.2021.) Temperature and sleep. How our environment affects our sleep.

Signh, A. & Suni, E. Sleep foundation. (2.2.2023.) Nutrition and sleep, Hydration and sleep.

Pippuri, O. Anna. (28.06.2017.) Tällaista lomaa suomalaiset viettävät: ”Haluan olla rauhassa, en kestitä yllätysvieraita”.